سایبان

در تمدن مصر باستان و همین طور در سوریه استفاده از سایبان رایج بوده واز آن به عنوان جصیر های بافته یاد می کردند و در مغازه ها و خانه ها استفاده بسیاری داشت. شعرای باستانی از جمله لوکرتیوس در سال 50 قبل از میلاد در باب سایبان این گونه سروده است : سایه بان کتان، کشیده، برفراز تماشاخانه ای قدرتمند که گاهی به جلو می خرامد، غرشی شکافنده، وقتی بر سر آن کوفته شود، ما بین پاها و ستون ها.

از جمله مهم ترین سایبان های مهم در دنیای باستان ولاریوم نام داشته که از جمله بزرگترین سازه ها بوده و سایه بزرگی ایجاد می کرد واز جمله مزیت های این سایبان امکان جمع شدن آن بود و در مواقعی که به سایبان نیاز نبود می توانستید آن را جمع کنید و اصولا از این نوع برای نشستن استفاده می کردند. شرکت سایه سازان توانا انواع سایبان را در اختیار شما قرار می دهد. 

برای تهیه این نوع سایبان از پارچه های کتان با قابلیت ایجاد سایه، چهارچوب الواری،بندگاه و ریسمان آهنی استفاده می کردند و بزرگی آن به حدی بود که برای یک سوم از میدان مسابقه و محل تماشاچی ها سایه ایجاد می کرد و سایه یک سوم باقیمانده از ورزشگاه توسط دیوار های بلند که در اطراف آن قرار داد تامین می شد و در نتیجه در ظهر سایه ی مناسبی برای تماشاچی ها ایجاد می شد.

از آن جایی که ملوانان در طراحی و ساخت بادبان و بادبان بند مهارت دارند از ایده و نظر آنها در ساخت ولاریوم استفاده شده است و کارهای مربوط به اجرا و نگهداری آن توسط ملوانان ارائه شده است.

در اوایل قرن نوزدهم استفاده از ولاریوم متداول شد و در آن زمان با استفاده ازالوان و چدن که در کنار پیاده رو ها بود به ساخت سایه بان پرداختند و به کمک میله ای در جلوی آن الوان ها و چدن ها ر ابه یکدیگر متصل کردند و از انجایی که تاسیسات بزرک برای ایستادگی به تکیه گاه نیاز دارند با استفاده از تیرشیب های زاویه دارو میله، قسمت جلوی آن را به سر در ساختمان متصل می کنند و قسمت جلوی کرباس استفاده شده را با میخ، سوراخ بان و قلاب یا با بند کردن کرباس به یک میله که در بالای آن قرار دارد به سردر ساختمان پیچ می کردند، انتهای دیگر کرباس را با تزئینات بخ میله جلویی متصل کرده و به حالت آویران همانند والان ادامه آن را رها می کردند.

برای تزئینات سایبان در گذشته اقدامات بسیاری انجام می دادند از جمله تزئین ستون های فلزی و آویزان کردن نیزه، توپ و یا دیگر وسایل مورد نظر. در مواقعی که باران نمی بارد سایبان جمع شده و در کنار سر در ساختمان قرار میگیرد. در فصل زمستان روش نگهداری کمی متفاوت است و باید سایه بان را  از قسمت تکیه گاه خود حذف کرد و در انبار از آن نگهداری نمود.

متداول ترین نوع پارچه در ساخت سایبان کرباس پنبه ای بود و از این نوع پارچه سال های در ساخت بادبان و خیمه استفاده می شد.

در سال‌های پس از جنگ داخلی، استفاده از سایه بان، همه‌گیر شده بود. لوله کشی‌های آهنی که با چهارچوب‌های سایه بان مطابقت داشت، در نتیجۀ تاسیس بنگاه‌های صنعتی در اواسط قرن نوزدهم، به طور وسیعی در دسترس قرار گرفت و ارزان شد و تبدیل به ماده ای متداول برای سایه بان شد و به راحتی می‌توانستند آن را شکل دهند و به هم پیچ کنند تا شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی از آن تولید کنند. در همان زمان با پیدایش کشتی بخاری، سازندگان آسیاب‌ها و بادبان‌های کرباسی مجبور شدند که به دنبال بازارهای جدیدی بروند. صنعت سایه بان توسعه یافت و مجموعه ای از پارچه و چهارچوب‌هایی را تولید می‌کرد که برای فروشگاه‌ها و پنجره‌ها مناسب بود. شما عزیزان می توانید برای ثبت سفارش و خرید سایبان متحرک با کارشناسان سایه سازان توانا تماس بگیرید.

 

گالری تصاویر