تحلیل زمانی چیست؟ آموزش تحلیل زمانی در اندیکاتور ایچیموکو

اگر در بازارهای مالی یا ارزهای دیجیتال فعال بوده باشید، حتماً با اندیکاتور ایچیموکو روبه‌رو شده‌اید. البته بسیاری از افراد نمی‌دانند که ایچیموکو چیست. ایچیموکو کینکو هیو که عموماً با نام ایچیموکو شناخته می‌شود، یک روش تحلیل تکنیکال است که توسط تریدرها برای تحلیل بازارهای مالی و تعیین فرصت‌های احتمالی برای سود استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین جزئیات تکنیک ایچیموکو تحلیل زمانی آن است.

تسلط برای مفهوم اصلی تحلیل زمانی ایچیموکو نیازمند درک عمیق و تخصص بالا است. در آکادمی نکوموکو، تمامی اطلاعات لازم برای تسلط بر تکنیک های ثابت شده ایچیموکو از جمله تحلیل زمانی ارائه شده است. برای آموزش تحلیل زمانی در اندیکاتور ایچیموکو این مطلب را مطالعه کنید.

تحلیل زمانی چیست؟

تحلیل زمانی به بررسی تغییرات قیمتی بازار در بازه زمانی خاصی می‌پردازد تا حرکات و تغییرات آینده آن را پیش بینی کند. در ایچیموکو، تحلیل زمانی (time analysis) بر سطوح مقاومت و حمایت کلیدی و همچنین مسیرهای ترند مبتنی بر داده‌های قبلی در بازه‌های زمانی مختلف تمرکز دارد. بعضی دوره‌های زمانی کلیدی که تحلیل می‌شوند شامل بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت هستند. با بررسی نحوه واکنش قیمت‌ها در گذشته، تکنیک ایچیموکو می‌تواند نواحی را که قیمت ممکن است حمایت و مقاومت را ایجاد کنند یا مسیر خود را تغییر دهند، پیش‌بینی کند.

سیستم ایچیموکو برای تعیین سطوح قابل اتکا ایجاد شده و سیگنال‌های خرید و فروش را بر پایه خروج از این سطوح نیز اعلام می‌کند. جزء تعیین کننده این سطوح و سیگنال‌ها نیازمند آنالیز پرایس اکشن (price action) در دوره‌های زمانی خاصی است، به همین خاطر است که تحلیل زمانی برای پیاده‌سازی دقیق ایچیموکو حیاتی است. تریدرها می‌توانند فاکتورهای دیگر بازار را با توجه به سطوح مقاومت و حمایتی ایجاد شده توسط تحلیل زمانی ایچیموکو به کار گیرند تا بهترین تصمیم را برای خرید یا فروش خود داشته باشند. در واقع اندیکاتور ایچیموکو از چندین خط و سطوح فرضی تشکیل شده است که به کمک اعداد طلایی ساخته می‌شوند. اساس تحلیل زمانی تکنیک ایچیموکو بر پایه شکل‌گیری سطوح مقاومت و حمایت به کمک همین اعداد استوار است. در ادامه اعداد طلایی ایچیموکو بررسی می‌شوند.

تحلیل زمانی چیست؟

اعداد طلایی ایچیموکو

تکنیک ایچیموکو از بازه‌های زمانی کلیدی جهت تحلیل زمانی استفاده می‌کند که به آن‌ها اعداد طلایی ایچیموکو گفته می‌شود. این اعداد شامل عدد ۹، ۲۶ و ۵۲ هستند که در واقع با ۵ خط اصلی در نمودار ایچیموکو نمایش داده می‌شوند. به طور کل خطوطی که ایجاد می‌شوند عبارت‌اند از: 

  •  تنکان سن (خط تبدیل): میانگین بالاترین و پایین‌ترین قیمت یک سهام (یا ارز) در ۹ تایم فریم (کندل) قبل
  •  کیجون سن (خط پایه): میانگین بالاترین و پایین‌ترین قیمت یک سهام (یا ارز) در ۲۶ تایم فریم قبل
  •  سنکو اسپن A: میانگین مجموع خط تبدیل و خط پایه
  •  سنکو اسپن B: میانگین بالاترین و پایین قیمت یک سهام (یا ارز) در ۵۹ تایم فریم قبل
  •  چیکو اسپن: قیمت فعلی سهام که در ۲۶ تایم فریم قبل نمایش داده می‌شود.

این بازه‌های زمانی (time frame) نشان‌دهنده پرایس اکشن در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است. خطوط دوره‌های ۹ و ۲۶ نمایش‌دهنده مومنتوم کوتاه تا میان‌مدت هستند. خطوط دوره ۵۲ نیز سطوح حمایت و مقاومت را در بلندمدت نمایش می‌دهند. نهایتاً خط چیکو اسپن (یا خط تاخیر) نیز تغییرات مومنتوم قیمت فعلی در گذشته را نشان می‌دهد.

البته دو عدد طلایی دیگر نیز در تکنیک ایچیموکو موجود است. این اعداد شامل ۱۷ و ۳۵ هستند که با جمع یا کسر هر دو اعداد ۹ و ۵۲ به دست می‌آید. این اعداد نیز در ساخت سطوح و خطوط اندیکاتور ایچیموکو دخیل هستند.

بررسی و تحلیل تعامل میان تایم فریم های اعداد طلایی، می‌تواند دیدگاهی درباره مسیر ترند و مومنتوم آینده را که برای پیش‌بینی نقاط احتمالی لازم است، به تریدر ارائه کند. با بررسی فاکتورهای تحلیل در افق‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت، تحلیل زمانی ایچیموکو احتمالات قوی‌تر را تعیین می‌کند.

به طور خلاصه تکنیک ایچیموکو از بازه‌های زمانی کلیدی برای ارزیابی احتمالی عملکرد بازار بهره می‌گیرد. اتکا به سطوح قیمتی اثبات شده و مومنتوم در بازه‌های زمانی یاد شده، احتمال تصمیم‌گیری درست را درباره خرید یا فروش سهام (یا ارز و رمز ارز)، بالا می‌برد. در واقع تحلیل زمانی به پیش برد این تکنیک و راهنمایی تریدر کمک می‌کند.

با این حال باید دقت داشت، هیچ روش تکنیکال نمی‌تواند به تنهایی تمام حرکات بازار را پیش‌بینی کند. از آنجایی که دانش ترید یک شبه علم است، نباید تحلیل زمانی ایچیموکو را یک روش قطعی دانست، بلکه باید به کمک آن تصمیمات خرید و فروش خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که کمترین ریسک را در بازه‌های زمانی مد نظر متحمل شوید.

اعداد طلایی ایچیموکو

آکادمی نکوموکو با بهره‌گیری از روش‌ها و تکنیک های مرتبط با ایچیموکو، تمامی آنچه را که یک تریدر برای پیش‌بینی وضعیت بازار نیاز دارد را در اختیار او می‌گذارد. دوره‌های آموزشی نکوموکو تمامی نکات و موارد لازم برای استفاده از تکنیک های ایچیموکو از جمله تحلیل زمانی را در اختیار افراد می‌گذارد. این دوره‌های آموزشی که برای تسلط بر تکنیک های ایچیموکو طراحی شده‌اند عبارت‌اند از: 

  •  مینی دوره ایچیموکو تریدر
  •  دوره تخصصی کایوموکو
  •  دوره جامع آموزش تخصصی حضرت ایچیموکو پیشرفته

تمامی دوره‌های فوق برای آشنایی و به‌کارگیری تکنیک های ایچیموکو همچون تحلیل زمانی به صورت عملی ایجاد شده تا سرمایه‌گذاران بتوانند بهترین پیش‌بینی را از وضعیت آینده بازار داشته باشد. لازم به توضیح است که تمامی دوره‌ها دارای پشتیبانی است و تمامی پرسش‌های هنرجویان آکادمی در هر زمانی پاسخ داده می‌شود.