انواع میلگرد از نظر شکل ظاهری

میلگرد به عنوان محصولی پرکاربرد و مهم در صنایع ساخت و ساز به حساب می آید. دلیل اهمیت آن، فراهم کردن شرایط برای ایجاد استحکام و مقاومت ساختمان است. اما اگر به صورت جزئی و دقیق به بررسی این مقاطع فولادی بپردازیم، باید بگوییم که میلگرد انواع مختلفی دارد و تفاوت آن ها در شکل ظاهری نیز مشخص است. در این مطلب قصد داریم به بررسی و شناسایی انواع میلگرد بر اساس شکل ظاهری و عرضه آن ها در سایت آهن 28 بپردازیم. این سایت به عنوان مرجعی جامع و کامل به حساب می آید که دسترسی به تمام عرضه کنندگان آهن و میلگرد را فراهم می کند. به همین دلیل امکان بررسی قیمت فروشنده های مختلف وجود دارد. به طور مثال، می توان با مشاهده قیمت میلگرد شاهرود و مقایسه آن با محصولات دیگر، خریدی مناسب تر را انجام داد.

تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد (A1, A2, A3  و  A4) 

یکی از اصلی ترین روش ها برای بررسی تفاوت ظاهری انواع میلگرد، مشاهده آج در سطح آن ها است. با در نظر گرفتن این نوع مقیاس، میلگردها را به 4 دسته مختلف تقسیم می کنند که شامل A1, A2, A3 و A4 می شوند.

میلگردهای بدون آج را ساده می نامند. سطح این میلگردها صاف است و هیچ آج یا الگوی خاصی روی آن‌ها قابل مشاهده نیست. میلگرد آج ‌دار دارای آج یا الگوی خاصی روی سطح خود است. آج‌ها می‌توانند شکل‌های مختلفی مانند آج مارپیچ، آج جناقی، آج مثلثی و غیره داشته باشند. آج‌ها به منظور افزایش مساحت سطح میلگرد و بهبود چسبندگی بین میلگرد و مواد دیگری که با آن در سازه به کار می‌روند، استفاده می‌شوند. میلگردهای آج‌دار عموماً برای استفاده در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا بهبود چسبندگی آن‌ها با بتن می‌تواند مقاومت و استحکام سازه را افزایش دهد.

  • میلگردهای نوع A1

میلگردهای A1 دارای شکل صاف هستند و سطح آن‌ها بدون آج و خطوط است. این محصولات دارای خاصیت فیزیکی نرم هستند و به همین دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارند. این محصولات با ترکیبات خاصی از عناصر شیمیایی مختلف ساخته می شوند و شامل درصدهای مختلفی از منگنز، سیلیسیم، کربن، گوگرد و فسفر هستند. آنالیز این محصول نشان می دهد که دارای تغییر شکل نسبی 240 است و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی بالایی دارد. در بازار، میلگردهای A1 با اندازه‌ها و طول‌های مختلف موجود هستند و معمولاً با برگه شناسایی عرضه می شوند که مشخصات فنی آن را نشان می دهد. این محصول برای کاربردهای مختلفی مانند ساخت مفتول، پیچ و مهره، میخ و اتصالات استفاده می شود.

  • میلگرد  A2

میلگردهای A2 دارای آج‌های مارپیچ در سطح ظاهری خود هستند. آج‌های مارپیچ بر روی سطح میلگرد به صورت پیچیدگی‌هایی شکل گرفته‌اند. این آج‌ها به میلگرد استحکام و زیبایی بیشتری می‌بخشند و معمولاً در مصارف ساختمانی و تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • میلگرد  A3

میلگردهای A3 با آج‌های جناقی در سطح خود پوشیده شده اند. آج‌های جناقی به صورت خطوط عمودی و موازی روی سطح میلگرد قرار دارند. این آج‌ها به میلگرد استحکام قابل توجهی می بخشند و به همین دلیل به عنوان میلگردهای مورد استفاده و پرکاربرد در پروژه های ساختمانی به کار می روند.

  • میلگرد A4

میلگردهای A4 معمولاً دارای آج‌های مرکب با الگوی آج مارپیچ و جناغی هستند. میلگردهای A4 با تنش تسلیم 500 نیوتن بر میلی‌متر مربع تولید می‌شوند. از آنجا که میلگردهای A4 از آلیاژهای مرکب تشکیل شده‌اند، معمولاً در کاربردهایی که نیاز به استحکام بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 تفاوت شکل ظاهری انواع میلگرد (A1, A2, A3  و  A4)

شناسایی میلگرد از روی آج

میلگرد A1 بدون آج با سطح صیقلی است که به معنای عدم وجود هیچ گونه آج، خط یا برجستگی بر روی آن است. سطح صیقلی به معنای سطحی بسیار صاف، براق و برآمدگی های مختلف است.

میلگرد A2 دارای آج مارپیچی شکل با خطوط برجسته صاف یا مورب در امتداد میلگرد است. به عبارت دیگر خطوط برجسته صاف یا مورب در امتداد میلگرد وجود دارند که وجه تمایز آن از انواع دیگر به حساب می آید.

میلگرد A3 دارای آج 7 یا 8 شکل یا اصطلاحا جناقی در امتداد سطح خود است که شکلی شبیه به عدد 7 یا 8 دارند. به عبارت دیگر در امتداد میلگرد خطوطی برجسته و شکلی مشخص به وجود آمده است. اصطلاحاً نیز به این نوع آج، آج جناقی گفته می‌شود.

 شناسایی میلگرد از روی آج

میلگرد A4 دارای آج مرکب مورب و دوکی شکل است. آج مرکب مورب و دوکی شکل به معنای وجود آجی است که شامل ترکیبی از خطوط مورب و خطوط دوکی است. در امتداد این نوع میلگرد خطوطی برجسته با شکلی مرکب و متنوع به وجود آمده است که به راحتی آن را قابل تشخیص می کند.

با توجه به تنوع بسیار بالایی که در تولید انواع میلگرد وجود دارد، آشنایی با خواص و شناسایی آن ها مهم خواهد بود. در سایت آهن 28 امکان بررسی انواع مقاطع فولادی و مقایسه آن ها از لحاظ مختلف وجود دارد. در این سایت می توانید قیمت لحظه ای میلگرد را مشاهده کنید و با مقایسه محصولات مختلف، خریدی مناسب داشته باشید.